O placówce
Informacje o placówce
Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Głogowie jest placówką dla chłopców. W skład placówki wchodzi zakład poprawczy typu półotwartego i schronisko dla nieletnich typu zwykłego. Organizację placówki określają przepisy Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17.10.2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (Dz.U.2017.487).
Organizacja placówki
Strukturę organizacyjną placówki określają przepisy §15, §16, §32, §34 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17.10.2001 w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (Dz.U.2017.487). Podległość służbową w Zakładzie Poprawczym i Schronisku dla Nieletnich w Głogowie przedstawia graficznie poniższy schemat.
Informacje o nadzorze nad placówką
Nadzór zwierzchni nad zakładami poprawczymi i schroniskami dla nieletnich sprawuje Minister Sprawiedliwości na podstawie art. 95, ust. 1 z dnia 26 października 1982 r. ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz.U.2018.969). Sposoby i formy nadzoru określają przepisy rozporządzenia MS z dnia 17.10.2001 w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (Dz.U.2017.487).
Nadzór pedagogiczny nad zakładami poprawczymi, schroniskami dla nieletnich oraz nad szkołami w tych zakładach i schroniskach sprawuje Minister Sprawiedliwości na podstawie art. 60, ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2020.910 ze zm.).
Nadzór pedagogiczny w zakresie nauczania w szkole przedmiotów ogólnokształcących, na podstawie art. 60, ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2020.910 ze zm.), sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu.
Informacje o szkołach w placówce
Szkoła Podstawowa Nr 4 w Głogowie prowadzi przyuczenie do pracy w zawodzie:
a) Ślusarz – numer klasyfikacji zawodu 722204,
b) Stolarz – numer klasyfikacji zawodu 752205.
Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 5 w Głogowie prowadzi kształcenie zawodowe w kierunku:
a) Ślusarz – numer klasyfikacji zawodu 722204.
Szkoła obejmuje kształceniem specjalnym (ogólnym i zawodowym) młodzież niedostosowaną społecznie, zagrożoną niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania, wymagającą stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy (nauczanie resocjalizujące). Szkoła organizuje kształcenie i wychowanie, które, stosownie do potrzeb, umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnia zaburzone funkcje oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa określonych w Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe i Ustawie z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich oraz w aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie przez właściwe organy państwowe, a w szczególności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, podstawie programowej kształcenia w zawodach.
- Szkoła realizuje ponadto cele i zadania wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Celem nauczania i wychowania jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli zawodowej w społeczeństwie.
- Zadania szkoły:
a) przygotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych, a także do pracy i życia w warunkach współczesnego świata;
b) wyposażenie uczniów w odpowiedni zasób wiedzy ogólnej i branżowej, która stanowi fundament wykształcenia, umożliwiający zdobycie podczas dalszej nauki zróżnicowanych kwalifikacji zawodowych oraz umożliwiający kontynuację kształcenia w Branżowej Szkole II stopnia, a następnie jej późniejsze doskonalenie lub modyfikowanie;
c) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym przez rozwój kompetencji komunikacyjnych (TIK);
d) kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, tolerancja, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej;
Do pobrania statuty szkół:
Informacje o internacie w placówce
W internacie realizowane są następujące zadania:
- zapewnienie wychowankom odpowiednich warunków bytowych i zaspokojenie ich podstawowych potrzeb materialnych i zdrowotnych;
- praca opiekuńcza i wychowawczo-terapeutyczna,
- działalność kulturalna, oświatowa, sportowa i rekreacyjna,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna,
- nawiązywanie kontaktów z instytucjami środowiska lokalnego.
Wychowankowie przebywający w internacie podzieleni są na grupy wychowawcze. Kryteria przydziału wychowanków oraz warunki pobytu w tych grupach określa szczegółowo przyjęty system wychowawczy. W grupach znajdują się pomieszczenia sypialne, rekreacyjne, sanitarne i gospodarcze.
Informacje o warsztatach szkolnych
Warsztaty szkolne stanowią integralną część szkoły, są placówką dydaktyczną realizującą cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty zapewniając uczniom:
- zdobywanie wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej dla danego zawodu;
- przygotowanie do egzaminu zawodowego potwierdzającego kwalifikacje zawodowe;
- przygotowanie zawodowe w ramach kursów kwalifikacyjnych:
- Obsługa wózków jezdniowych z bezpieczną wymianą butli
- Spawanie stali niestopowych elektrodami otulonymi
- Murarz
- przygotowanie do samodzielnego wykonywania pracy zawodowej;
- kształtowanie umiejętności współpracy zespołowej;
- kształtowanie umiejętności porozumiewania się z innymi ludźmi;
- kształtowanie pożądanych postaw i norm społecznych.
warsztaty szkolne wózek widłowy pracownia spawalnicza
Zespół diagnostyczny schroniska dla nieletnich
W skład zespołu wchodzą:
- psycholog
- pedagog
Do zadań zespołu diagnostycznego należy:
- opracowanie opinii psychologiczno-pedagogicznej na potrzeby sądu, prokuratury
i innych organów zewnętrznych, - rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków oraz ich możliwości psychofizycznych, zainteresowań i uzdolnień,
- w oparciu o materiał diagnostyczny planowanie działań reedukacyjnych i sposobu ich realizacji;
- udzielanie wychowankom pomocy w adaptacji do nowych warunków,
- otaczanie szczególną opieką wychowanków pozbawionych wsparcia ze strony rodziny, z trudnościami adaptacyjnymi, o niskiej pozycji w nieformalnej strukturze grupy, ujawniających deficyty rozwojowe, trudności dydaktyczne,
- praca indywidualna z wychowankami /rozmowy wspierające, podtrzymujące; motywowanie do pozytywnych zachowań, korygowanie nieprawidłowych postaw/,
- przygotowywanie wychowanków do usamodzielnienia,
- systematyczna działalność edukacyjna dotycząca profilaktyki uzależnień oraz profilaktyki z zakresu innych zachowań ryzykownych,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych oraz zajęć rozwijających uzdolnienia;
- udzielanie wychowankom pomocy w rozwiązywaniu problemów osobistych, interpersonalnych, rodzinnych,
- wspieranie rodziców, opiekunów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i dydaktycznych, rozwijanie ich umiejętności wychowawczych, udzielanie porad, konsultacji.
Zespół diagnostyczno-korekcyjny zakładu poprawczego
W skład zespołu wchodzą:
- psycholog
- pedagog
- pedagog-terapeuta
W myśl Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich , do zadań zespołu diagnostyczno – korekcyjnego należy:
- Udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie:
- zajęć psychoedukacyjnych,
- zajęć specjalistycznych: korekcyjnych, wyrównawczych, rewalidacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad dla wychowanków, konsultacji i warsztatów,
- działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach zagrożeń i kryzysowych.
- Udzielanie rodzicom wychowanków pomocy psychologiczno – pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Podjęcie działań związanych z przyjęciem wychowanka do zakładu poprawczego, a w szczególności :
- przeprowadzenie z nieletnim rozmowy wstępnej,
- poddanie nieletniego badaniom osobopoznawczym.
- Prowadzić proces resocjalizacji wychowanka w oparciu o indywidualną diagnozę
i indywidualny plan resocjalizacji, opracowany przez pedagoga i psychologa z udziałem wychowanka, wychowawcy – patrona oraz innych pracowników zakładu. - Opiniować funkcjonowanie wychowanków w warunkach zakładu poprawczego na potrzeby Sądów, Ministerstwa Sprawiedliwości.
- Opracowywać pisemne informacje dla rodziców (opiekunów) nieletnich o postępach
w procesie resocjalizacji wychowanków.
Zespół diagnostyczno – korekcyjny zakładu poprawczego ściśle współpracuje z terapeutą uzależnień, konsultując przypadki wychowanków eksperymentujących ze środkami odurzającymi, wykazujących cechy szkodliwego przyjmowania środków psychoaktywnych lub uzależnienia od tych substancji.